Siirry sisältöön

Vinkkejä Pyöräilyviikon järjestäjille

Tämän sivun tarkoituksena on antaa konkreettisia vinkkejä tapahtumien ja viestinnän suunnitteluun sekä nostaa esille asioita, joita kannattaa huomioida. Osa vinkeistä on poimittu helmi-maaliskuussa 2021 järjestetyistä Pyöräilyviikon etätyöpajoista, joihin saimme iloksemme mukaan toimijoita yli kymmenestä Pyöräilykuntien verkoston jäsenkunnasta.

Yhteistyöstä voimaa tekemiseen

Muistilista Pyöräilyviikon suunnitteluun 

  • Yhteistyötahojen kartoittaminen
    • Mahdollisia yhteistyökumppaneita:
      • Paikallinen pyöräily – tai urheiluseura
      • Paikalliset yritykset
      • Muut järjestöt/yhdistykset (4H, retkeily-yhdistykset, terveysyhdistykset, jne.)
      • Paikalliset liikenneturvan edustajat
      • Kirjastot
      • Koulut
      • Vanhempainyhdistykset
  • Vastuun jakaminen eri toimijoiden kesken: kuka tekee ja mitä tekee
  • Pyöräilyviikon suunnitteleminen kunnan tai kaupungin tarpeisiin sopivaksi
    • Olennaista ei ole tapahtumien määrä vaan laatu
    • Budjettiin sopiva tapahtumasuunnittelu
  • Viikon päätyttyä Pyöräilyviikon eri toimijoiden välinen palaveri: onnistumiset ja mahdolliset sudenkuopat

Pyöräilyviikon toteuttamismalleja

Pyöräilykuntien verkosto kannustaa kaikkia jäsenkuntiaan järjestämään toimintaa Pyöräilyviikolla.

Kunnalla tai kaupungilla on tyypillisesti ollut oma roolinsa Pyöräilyviikon toteuttamisessa. Pyöräilyviikkoa koskevan kehittämiskyselyn perusteella etenkin pienet paikalliset toimijat kaipaavat kunnan tai kaupungin tukea tapahtumien järjestämiseen.

Yhteistyöllä saavutetaan tapahtumille hyvä näkyvyys ja tavoitetaan mahdollisimman paljon ihmisiä. Muutamissa isommissa kaupungeissa (Helsinki, Espoo, Vantaa ja Jyväskylä) Pyöräilyviikon koko toteutus on tilattu paikalliselta pyöräilyjärjestöltä.

Kuva1
hiearkia2

Viestinnällä tavoitetaan myös ne jotka eivät vielä pyöräile

Viestinnällä on iso merkitys Pyöräilyviikolla ja siksi siihen kannattaa panostaa. Tapahtumiin osallistuvat usein jo pyöräilevät, kun viestinnän avulla voidaan tavoittaa myös heitä, jotka eivät vielä pyöräile.

Muistilista viestintäsuunnitelman tekoon

  • Määrittele viestinnän tavoitteet
  • Määrittele kohde- ja sidosryhmät
  • Kiteytä ydinviestit
  • Valitse viestintäkanavat ja -toimet
  • Ajoita oikein
  • Seuraa vaikuttavuutta

Vie sanomasi tehokkaasti perille

  • Ydinviestit: lyhyitä kiteytyksiä, jotka muodostavat viestinnän kärjen
    • selkeyttävät ja auttavat yhteistä tekemistä.
  • Pohdi miten viesteistä saisi tarttuvia.
  • Kuvat, tarinat, visualisoitu data jäävät mieleen.
  • Videot ja livelähetykset kiinnostavat
  • Käytössä olevat kanavat?
    • Kaupungin/järjestön verkkosivut, perinteinen media, sosiaalinen media, uutiskirje

 

Eri mediat tavoittavat eri ikäisiä ihmisiä

Kun pohdit eri viestintäkanavia, mieti ensin ketä haluat tavoitella. Ikäihmisille suunattua tapahtumaa ei kannata välttämättä markkinoida Instagramissa tai Facebookissa, vaan kannattaa valita sellainen kanava, joka tavoittaa heidät, kuten radio tai paikallislehti. Nuorille suunnattuun mainontaan eri sosiaalisen median kanavat ovat taas erinomainen vaihtoehto.

median käyttö
Internet ja sosiaalinen media

Paikallislehti

 

Tiesitkö, että paikallislehdet tavoittavat lähes 80 prosenttia alueensa väestöstä?

  • Lehteä luetaan kaikissa väestöryhmissä – myös nuoret lukevat!
  • Paikallislehti on ylivoimaisesti paras paikallinen tietolähde
  • Yhdeksän kymmenestä lukee lehden kannesta kanteen tai poimii sieltä itseä kiinnostavat jutut ja ilmoitukset
  • Kolmannes lukijoista palaa lehden sisältöön uudelleen
  • Yli 40 prosenttia lukee kaiken lehdessä olevan mainonnan

 

Lähde: Paikallislehtien vahvuudet - lukijatutkimukset 2017, Tietoykkönen Oy

paikallislehti

Lehdistötiedote

Esimerkki 9.9.2020 julkaistusta lehdistötiedotteesta

Lapsella on oikeus pyöräillä 

Valtakunnallisen Pyöräilyviikon Pyörällä kouluun -päivää vietetään keskiviikkona 9.9. Pyörällä kouluun -päivä muistuttaa omin voimin kulkemisen merkityksestä: koululainen kulkee kodin ja koulun välisen matkan noin 400 kertaa vuodessa. Pyöräilevä koululainen pääsee siis nauttimaan ulkoilusta ja liikkumisesta ainakin 400 kertaa vuodessa.

Koulumatkapyöräily kuuluu kaikille

Koulumatkapyöräily on suomalaisen pyöräilykulttuurin kummajainen: toivomme, että lapset kulkisivat kouluun omin voimin. Samalla pidämme lähes itsestään selvyytenä pienimpien koululaisten pyöräilyn rajoittamista. Pyöräilyrajoitukset, tai suositukset, kuten niitä kouluissa tavataan kutsua, rajaavat pyöräilyn tavallisesti ainakin 1.-luokkalaisten, joskus myös 2.-luokkalaisten ulottumattomiin. Suositus tulkitaan helposti kielloksi, vaikka viime kädessä koulumatkojen kulkutavasta päättävätkin koululaisten huoltajat.

“Pyöräily kouluun on kaikkien lasten ja nuorten oikeus jo ensimmäisistä kouluvuosista alkaen. Koulumatkapyöräilyn rajoittamisen sijaan meidän aikuisten tulee tarkastella eniten koulumatkaliikkumisen turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä, eli omaa käyttäytymistämme. Vähentämällä saatto- ja autoliikennettä koulujen lähialueilla ja koulujen pihoilla sekä noudattamalla nopeusrajoituksia ja varomalla erityisesti oppilaiden tienylityspaikkoja mahdollistamme turvallisen koulumatkan kaikille oppilaille“, muistuttaa Fiksusti kouluun -ohjelman projektipäällikkö Joonas Niemi.

Myös rakenteellisia muutoksia tarvitaan. Liikenneympäristön muuttaminen turvallisemmaksi ei vaadi ihmeitä: pyöräliikenteen erottelu autoliikenteestä ja jalankulusta, ajonopeuksien laskeminen ja risteysalueiden turvallisuutta lisäävät hidasteet ja kavennukset ovat hyvä alku. Keinot ovat yksinkertaisia, jos tahtoa löytyy.

Pyörällä kouluun -päivän viesti kunnille, kaupungeille, kouluille ja huoltajille on: varmistetaan yhdessä koulureittien, koulun lähikatujen ja piha-alueen liikenneturvallisuus, jotta kaikki koululaiset voivat halutessaan pyöräillä kouluun.

Koululaisille tärkeintä on pyöräilyn ilo!

Pyörällä kouluun -päivä muistuttaa Pyöräilyviikon teeman mukaisesti pyöräilyn ilosta. Pyörällä kouluun -päivästä voi tehdä todellisen pyöräilypäivän: oppitunnit voi siirtää koulun pihalle tai sen ulkopuolelle ja pyörä voi olla mukana kaikilla oppitunneilla. Ideoita ja vinkkejä Pyörällä kouluun -päivän toteuttamiseksi on koottu Fiksusti kouluun -ohjelman verkkosivulle https://fiksustikouluun.fi/materiaalit/. ”Lapset nauttivat pyöräilystä ja erityisesti pyöräilyyn sisäänrakennetusta vauhdista ja kikkailusta. Leikkien, pelien ja vauhdikkaiden ratojen polkemisen sivutuotteena pyöräilytaidot kehittyvät huimaa vauhtia. Siksi kannustammekin opettajia ja vanhempia viettämään lasten kanssa aikaa pyörän selässä myös koulujen pihoilla, hiekkakentillä, metsäpoluilla ja varta vasten rakennetuilla pump track -radoilla. Lokakuussa luokat voivat taas osallistua Koulujen Kilometrikisaan”, innostaa Pyöräilykuntien verkoston kehittämispäällikkö Sanna Ojajärvi.

Lasta voi opettaa pyöräilemään monipuolisissa liikenneympäristöissä jo potkupyöräilyiästä eli noin 2-vuotiaasta ylöspäin. Pienestä saakka pyöräillyt koululainen on jo varsin kokenut polkija. Pyörää rennosti ja luontevasti käsittelevä lapsi, nuori ja aikuinen pystyy liikenteessä liikkuessaan keskittymään havainnointiin ja vuorovaikutukseen muiden liikkujien kanssa. Aloittavan koululaisen kanssa voi pyöräillä koulumatkan juuri niin pitkään, kun siihen on tarvetta. Tärkeintä on, että annamme koululaisten liikkua omin voimin.

Lisätietoja: Pyöräilykuntien verkoston kehittämispäällikkö Sanna Ojajärvi, sanna.ojajarvi@poljin.fi, 040 5275632, Fiksusti kouluun -ohjelman projektipäällikkö Joonas Niemi, joonas.niemi@likes.fi, 050 505 2769

Vinkit lehdistötiedotteeseen

 

1. Laadi otsikko, joka huomataan.

 

2. Avaa ingressissä, mikä tiedotteessa on uutta ja kiinnostavaa tietoa.

 

3. Kerro aiheesta lisää leipätekstissä, vältä rönsyilyä ja teknistä termistöä.

 

4. Sitaateilla saat elävyyttä ja tunnetta tiedotteeseen.

 

5. Lisää tiedotteeseen yhteystiedot ja ole tavoitettavissa, kun tiedote julkaistaan.

 

Tiedotteen suosituspituus 300-400 sanaa.

 

Vinkit lehdistötiedotteen kirjoittamiseen: Meltwater, 2020.

Esimerkkinä oleva lehdistötiedote noteeraattiin Turun Sanomissa 9.9.2020.

 

Sosiaalinen media - #hashtageilla ja kuvilla lisää näkyvyyttä

esimerkki

Graafista suunnittelua  

Tarvitseko apua Instagram- tai Facebook-postauksen tekemiseen tai haluatko tuottaa Pyöräilyviikolle julisteen? Ilmainen graafiseen suunnitteluun tarkoitettu verkkosivusto Canva tarjoaa tähän runsaasti ideoita ja mallipohjia.

Muita vinkkejä ja huomioita 

  • Sosiaalisessa mediassa kuva kiinnittää tekstiä aiemmin lukijan huomion.
    • Epäselvät, väärin rajautuneet ja huonolaatuiset kuvat voivat pahimmillaan karkoittaa ihmiset pois kanavista.
    • Panosta hyvälaatuisiin ja oikean kokoisiin kuviin.
    • Huomioi, että esimerkiksi Facebookissa ja Instagramissa käytetään eri kuvakokoja.
    • A4-kokoon tehty mainos harvoin sopii sellaisenaan suoraan sosiaaliseen mediaan.
  •  Instagramissa verkko-osoitteen linkityksen voi tehdä bio:n (käyttäjäprofiilin) kautta. Eli muokkaa profiilia ja kirjoita haluamasi verkko-osoite ''sivusto''-kohtaan ja kirjoita postaukseen ''linkki biossa''.
  • Facebookissa verkko-osoitteen voi lisätä suoraan julkaisuun joko kirjoittamalla tai kopiomalla verkkosivun linkki. Kun lisäät verkko-osoitteen julkaisuun, niin siitä muodostuu automaattisesti esikatselulinkki.
  • Hyödynnä hashtageja lisätäksesi postauksen näkyvyyttä (lue alta lisää).
  • Tarkista oikeinkirjoitus ennen kuin julkaiset.
  • On hyvä huomioida, että yhä useampi käyttäjä hyödyntää mobiililaitteita. Sisällöt kannattaa ensijaisesti suunnitella ja luoda mobiili edellä. Kun teet julkaisun, niin kannattaa tarkastaa, että miltä se näyttää eri mobiililaitteilla.

Sosiaalisen median kuvakoot.

Hashtagien käyttö Instagramissa 

 

Instagram-tilin näkyvyyden kasvattamisessa hashtagien käyttö on todella tärkeää, koska hashtageja hyödyntämällä voidaan lisätä merkittävästi maksutonta näkyvyyttä. Jokaiseen julkaisuun voi lisätä 30 hashtagia ja niiden käyttö todella kannattaa. Hashtagien avulla löydät helposti saman teeman alla olevia julkaisuja. Lisäksi näet ketä kaikki muut käyttäjät aiheesta viestii.

Suositeltavia hashtageja Pyöräilyviikolle:

  • #pyöräilyviikko
  • #pyöräilyviikko2023
  • #tervetuloapyöräilijä
  • #pyöräily
  • #pyöräliikenne
  • #pyörälläkouluun
  • #pyörällätöihin
  • #pyörämatkailu
  • #pyörämatkailupäivä
  • #pyörälläkaikenikää
  • #sähköpyöräpäivä
  • #pyörälläkauppaan
  • #pyörällätreeneihin
  • #kaupunkipyöräpäivä
  • #kestäväliikkuminen
HePo.Insta
Facebook- ja LinkedIn-kuvakoko 1201x631px

Pyöräilyviikon teemapäivät

 

Pyöräilyviikon graafiset materiaalit ovat kaikkien vapaassa käytössä. Löydät ne Pyöräilyviikon materiaalit 2023 välilehdeltä.

Google Maps hyödyntäminen

Googlen karttasovelluksella voi luoda helposti karttoja, johon voit lisätä tekstiä ja muistiinpanoja. Karttaa voi hyödyntää esimerkiksi eri suunnistusten suunnittelussa. Esimerkkinä käytetään infra- ja palvelusuunnistusta.

Ohjeet kartan tekoon:

  • Aloita kartan tekeminen Google Map -sivuilta.
  • Valitse oikeasta yläkulmasta ''luo uusi kartta''
  • Klikkaamalla kohtaa ''nimeä kartta'' voit nimetä kartan uudelleen sekä luoda kuvauksen kartasta (kuva 1).
  • Kirjoita haluamasi osoite hakukenttään tai vaihtoehtoisesti käytä karttaa manuaalisesti oikean alareunan +/- näppäimillä.
  • Aktivoi hakukentän alapuolelta osoitin-painike (kuva 2, ympyröity punaisella).
  • Merkitse karttaan haluamasi kohde.
  • Nimeä kohde uudelleen, alakenttään voit kirjoittaa kuvauksen ko. kohteesta (kuva 3). Voit halutessasi lisätä kohteesta myös oman kuvasi klikkaamalla kamera-kuvaketta.
  • Voit lisätä eri tasoja karttaa kohdasta ''lisää taso''. Esim. infrakohteet 1. taso, palvelut 2. taso.
  • Kun kartta on valmis; klikkaa kohdasta ''jaa kartta''
    • Aktivoi: Ota käyttöön linkkien julkinen jakaminen
    • Aktivoi: Julkinen: kaikki internetissä voivat löytää ja käyttää
INFRAKUVA

Kartan esittelyteksti (esimerkki)

Tutustu kotikuntasi/kaupunkisi sujuviin pyöräilyä edistäviin infraratkaisuihin, jotka toivottavat pyöräilijät tervetulleeksi liikenteeseen. Etsi rastit ja nauti sujuvasta pyöräilystä!

Infrasuunnistus on osa Pyöräilyviikkoa, jonka pääteema on Tervetuloa pyöräilijä. Kartalle on merkitty myös ne palvelut, jotka haluavat osoittaa pyöräilijöiden merkityksen elinvoimassa viihtyisässä ja ihmislähtöisesti suunnitellussa ympäristössä. Palvelut tunnistat myös vihreästä Pyörällä luoksemme -tunnuksesta.

Voit tutustua rasteihin omassa tahdissasi. Rasteja on yhteensä (?) ja kukin suunnistaja voi valita itselleen sujuvimmat reitit. Koko reitille kertyy mittaa noin (?) kilometriä.

Haluatko kysyä Pyöräilyviikon järjestämisestä

Matti Hirvonen, toiminnanjohtaja, Pyöräilykuntien verkosto
p. 040 419 4555, matti.hirvonen@poljin.fi

kartta2